Certyfikat dla grupy Sówki za udział w projekcie eTwinning

2022-05-14

Miło nam ogłosić, że grupa „Sówki” otrzymała otrzymała CERTYFIKAT oraz Krajową Odznakę Jakości za udział w międzynarodowym projekcie eTwinning pt. „Rożne twarze jesieni”.

Projekt dedykowany był uczniom klas 0 – III (5 - 10 lat). Założeniem projektu było zainteresowanie dzieci jesiennymi zmianami w przyrodzie oraz samodzielne rozumowanie i rozwiązywanie problemów. Projekt został zrealizowany z wykorzystaniem interdyscyplinarnego podejścia STEAM.

W projekcie dzieci:

- obserwowały przyrodę, wskazywały zachodzące w niej zmiany,

-dokumentowały swoje obserwacje w postaci kalendarzy pogody,

-porównywały obserwacje własne z obserwacjami dokonanymi przez dzieci z placówek partnerskich,

- budowały maszynę do obserwacji zjawisk pogodowych,

- wykonały liczne jesienne prace plastyczne,

- utworzyły półeczkę z jesiennymi książeczkami

- utworzyły projekt własnej okładki do wybranej jesiennej książeczki

- skomponowały własną jesienną muzykę

- wspólnie z dziećmi z innych placówek przygotowały portret Pani Jesieni oraz jesienną historię w formie bajki z ilustracjami.

- nauczyciele przygotowali jesienne karty pracy w tym karty do kodowania, które zostały wymienione pomiędzy placówkami partnerskimi i rozwiązane przez dzieci.

Udział w projekcie pozwolił na rozwinięcie u dzieci w różnym zakresie każdej z ośmiu kompetencji kluczowych, czyli:

- komunikacja w języku ojczystym- porozumiewanie się pomiędzy partnerami zarówno za pomocą komunikatów werbalnych jak i pozawerbalnych

- komunikacja w językach obcych- konieczne do obsługi niektórych wykorzystywanych w programie narzędzi TIK w zakresie koniecznym do zrozumienia sposobów ich działania i obsługi głównie w języku angielskim

- kompetencje matematyczne i naukowo-techniczne rozwijane głównie podczas obserwacji pogody, porównywania ich wyników z obserwacjami partnerów a także podczas budowania przewidzianych w programie konstrukcji (maszyna do obserwacji pogody) czy wykonywania eksperymentów plastycznych

- kompetencje informatyczne- niezbędne w trakcie używania narzędzi TIK wykorzystanych w trakcie trwania programu

- umiejętność uczenia się- efektywne zarządzanie czasem zarówno indywidualnie jaki i w grupach- wprowadzenie rytmu codziennej obserwacji pogody, umiejętność gospodarowania czasem podczas wykonywania działań projektowych

- kompetencje społeczne i obywatelskie- nawiązanie kontaktu i współpracy z placówkami partnerskimi z całej Polski

- inicjatywność i przedsiębiorczość – wcielanie pomysłów w czyn, wykonywanie kreatywnych zadań, realizacja pomysłów powstałych w grupie podczas trwania projektu, wykorzystanie znanych technologii oraz nauka nowych pomocnych w realizacji zamierzonych celów.

- świadomość i ekspresja kulturalna zdefiniowana jako uznanie dla twórczego wyrażania idei, doświadczeń i uczuć za pośrednictwem szeregu środków wyrazu, w tym muzyki (komponowanie jesiennej muzyki),  literatury (stworzenie jesiennej książeczki) i sztuk wizualnych (różnego rodzaju prace plastyczne i techniczne o tematyce jesiennej).

W trakcie trwania projektu utrzymywana była stała współpraca pomiędzy partnerami. Podczas regularnych spotkań online trwających od połowy września do końca lutego na bieżąco omawiane były osiągnięte rezultaty oraz ustalane kolejne działania określone w programie.

Poznane w trakcie działań projektowych programy (Canva, Emaze, Pho.to, Mentimeter, Photocollage, Postermywall, Mario Paint, Block Posters, PDFescape, Audio joiner, Vocaroo, Wakelet, BookCreator pozwoliły na wzbogacenie warsztatu nauczycieli i zaciekawienie dzieci. Ze względu na wiek dzieci większość działań z programami była wykonywana przez nauczyciela jednak to dzieci wskazywały tok ich wykonywania, wybierały elementy, oceniały efekty. Podczas zajęć w grupie wszystkie działania były wyświetlane z wykorzystaniem tablicy interaktywnej.

 

Współpraca dzieci była najbardziej widoczna w trakcie tworzenia kolekcji jesiennych książeczek, tworzenie wspólnej jesiennej muzyki, tworzenia i porównywania kalendarzy pogody, utworzenie wspólnej jesiennej bajeczki oraz projektu maszyny do obserwacji pogody. Niezwykłym przeżyciem była dla dzieci obserwacja wyników wypracowanych przez dzieci z placówek partnerskich oraz chwalenie się własnymi osiągnięciami.

Na osiągniecie końcowych wyników projektu w głównej mierze wpłynęło zaangażowanie dzieci w projekt oraz prezentacja wypracowanych wyników z wykorzystaniem narzędzi TIK znanych wcześniej oraz poznanych w trakcie trwania projektu dzięki współpracy partnerów.

Galeria i linki prezentują niektóre efekty naszej pracy:

Kalendarz pogody październik

Kalendarz pogody listopad

Kalendarz pogody grudzień

Wspólna jesienna bajeczka

 

 

Miasto RybnikMinisterstwo Edukacji Narodowej
Kuratorium Oświaty w Katowicach